Butlletí de novetats

Octubre,2016

Novetats d’Ivàlua

La Fundació Jaume Bofill i Ivàlua organitzen la Jornada “Habilitats socials, emocions i actituds d’aprenentatge: com treballar-les i com avaluar-les”

Sabem avui que al costat de les competències cognitives “clàssiques”, relacionades amb àrees com les matemàtiques o la llengua, existeix un altre conjunt d’habilitats de gran rellevància per al desenvolupament  personal i les oportunitats socials dels infants i els joves del segle XXI. Parlem d’aquelles habilitats que fan referència a l’aprendre a aprendre, a la motivació, l’autonomia, d’autoregulació i el pensament crític. Però parlem també d’aquelles competències que entrarien en el terreny socioemocional:  consciència personal, autoestima, autoeficàcia i resiliència, empatia, capacitats interpersonals, etc.

Fa un temps que, sobretot en els països anglosaxons, s’han començat a avaluar de forma rigorosa els impactes de programes educatius adreçats a treballar aquestes competències. Què ens diu aquesta evidència? Innovacions curriculars, accions tutorials, projectes artístics, de valors, de gestió d’emocions, conflictes i pràctiques de risc, d’autoaprenentatge..., aconsegueixen millorar les competències socioemocionals i regulatives dels alumnes? Com es defineixen aquests aprenentatges i com es mesuren? Acaben aquests guanys repercutint en els resultats acadèmics? Quines experiències tenim a casa nostra que treballin en aquesta direcció? Com podem aprofitar l’evidència acumulada per millorar aquestes experiències?

Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill organitzen el proper 17 de novembre una jornada amb la finalitat de donar resposta a aquests interrogants. Amb aquest propòsit, comptarem amb la presència de Maurice Elias, qui oferirà la conferència inaugural. El professor Elias és director Social-Emotional and Character Development Lab  (http://www.secdlab.org/), de la Rutgers University, i un dels més reputats experts internacionals en l’estudi i desenvolupament de programes efectius en l’àmbit dels aprenentatges no cognitius. La jornada inclourà la presentació de revisions d’evidències sobre l’efectivitat dels programes per treballar les competències socioemocionals i les habilitats metacognitives, així com diferents espais de debat, reflexió i bones pràctiques al voltant d’aquests temes.

La jornada s’adreça a totes aquelles persones i institucions vinculades al món educatiu i/o interessades a conèixer què funciona en l’àmbit de l’atenció a la diversitat: administració educativa, equips directius i docents dels centres educatius, AMPAs, entitats de lleure educatiu, organitzacions filantròpiques, estudiants, etc. L’aforament de la Jornada està complet però podeu apuntar-vos a la llista d’espera o fer la inscripció per a poder visionar l’acte en directe via streaming en aquest enllaç.

Més informació >>

Counterfactual Methods for Policy Impact Evaluation 2016 (COMPIE 2016)

Ivàlua ha participat a la Counterfactual Methods for Policy Impact Evaluation 2016 (COMPIE 2016), que s’ha celebrat els dies 20 i 21 d’octubre a Milà. Federico Todeschini, analista d’Ivàlua, ha estat l’encarregat de presentar el treball  “The impact of mobile technology labor market  training on vulnerable youth NEETS”, sobre l’avaluació del programa “Mobilitza’t Mobile”, una política activa d’ocupació adreçada a joves de 18 a 24 anys, que tot i haver completat l'educació secundària obligatòria, no segueixen estudiant ni treballen.

Més informació>>

Novetats sobre avaluació a Catalunya

Ivàlua ha participat a la Jornada “L'avaluació externa de la qualitat: per a què serveix?” de l’AQU

El passat divendres 23 de setembre l’AQU va organitzar la jornada “L'avaluació externa de la qualitat: per a què serveix?”.

Dimitrios Tourountsis, de The Social Innovation Partnership, va presentar com el Regne Unit afronta l'avaluació de l'impacte de les polítiques socials, i va presentar els estàndards d'evidència per investigar l'impacte de Nesta.

Miquel Àngel Alegre, d'Ivàlua, va presentar un exemple de com Ivàlua afronta el repte d'avaluar les polítiques educatives, fent servir com exemple l'avaluació del programa "Èxit Estiu".

Anna Prades, d'AQU Catalunya i Mari Pau Álvarez de l'Oficina de Qualitat Docent de la UAB van entrar en l'avaluació de l'impacte dels processos d'avaluació externa de la qualitat; la primera, mitjançant un resum del plantejament del projecte Impala i la segona des de la perspectiva de les unitats tècniques de la qualitat.

Finalment, la taula rodona va valorar la utilitat de l'avaluació externa de la qualitat des del punt de vista de les agències externes d'assegurament de qualitat, representades per Martí Casadesús, director d'AQU Catalunya; des de la perspectiva de la gestió de les universitats, representades per Josep Ros; des de la perspectiva dels acadèmics, defensada per Pere Torra, i la dels estudiants, per Andreu Vinyoles.

Per a més informació i ponències de la jornada en aquest enllaç >>

FONT: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya

L’EAPC participa en el Congrés Internacional en Govern, Administració i Polítiques Públiques celebrat a Madrid

Representants de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC) han participat en diferents sessions d’aquest congrés sobre reptes i innovacions de les administracions públiques en el camp de la formació, celebrat a Madrid el passat mes d’octubre.

El director de l’EAPC ha signat un conveni de col·laboració entre l’escola i l’associació Grup d’Investigació en Govern, Administració i Polítiques Públiques (GIGAPP).

Més informació>>

FONT: Generalitat de Catalunya. Sala de Premsa

Catalunya ha participat en la trobada anual del Fòrum STS de ciència i tecnologia, al Japó

El Govern ha participat al Fòrum STS de ciència i tecnologia, que s’ha celebrat del 2 al 4 d’octubre a la ciutat japonesa de Kyoto i que ha aplegat uns 1.200 representants de més de 100 països i organitzacions internacionals d’arreu del món de l’àmbit de la recerca.

Catalunya ha estat convidada per participar en la 7a reunió de presidents d’agències de gestió de finançament de la recerca, a la qual hi ha assistit el secretari d’Universitats i Recerca, Arcadi Navarro, en qualitat de president de l’AGAUR, l’agència catalana de gestió d'ajuts universitaris i de recerca.

El secretari d'Universitats i Recerca ha presentat el sistema català de recerca que aposta per "l'atracció i retenció del talent" i la mesurabilitat de "l'excel•lència" i ha defensat un sistema d’avaluació dels projectes científics basat “ens els resultats en lloc d’en absurdes auditories econòmiques”. Navarro ha subratllat que “fer ciència té un altíssim nivell d’incertesa natural i, per tant, no és el mateix que fer carreteres, aeroports o hospitals”. Per tant, “les agències de finançament i els polítics que les creen han de ser conscients de la comesa i els mètodes de la ciència”, ha afegit.

Més informació>>

FONT: Generalitat de Catalunya. Sala de Premsa

 

Novetats sobre avaluació al món

“Panorama de los sistemas nacionales de monitoreo y evaluación en América Latina” publicat pel CIDE

El Panorama de los sistemas nacionales de monitoreo y evaluación en América Latina, documenta els avenços i desafiaments dels sistemes nacionals de monitorització i avaluació a Amèrica Llatina. L'estudi aporta descripcions detallades d'aquests sistemes en deu països de la regió i complementa els treballs que s'han elaborat sobre el tema durant la darrera dècada. Es tracta d’un repositori d'experiències i reflexions que són útils per identificar oportunitats d'aprenentatge en els països llatinoamericans i d'altres regions.

La publicació proposa quatre dimensions per a la revisió i sistematització dels estudis de cas:
1) Reconeixement de la funció de monitorització i avaluació  de l'Estat;
2) planificació de l'avaluació;
3) metodologies de monitorització i avaluació;
4) utilització de l'evidència.

En les conclusions es mostren els resultats  de l'anàlisi d'aquestes dimensions en cada estudi de cas.

FONT: Centro de Investigación y Docencia Económicas A.C (CIDE)

Guia sobre la prevenció de l’abandonament escolar de l’Institute of Education dels EUA

L’Institute of Education dels EUA disposa d’una guia que té per objectiu donar a conèixer aquells programes que s’han mostrat efectius en la prevenció de l’abandonament escolar. La guia, la qual té com a públic diana a professors i professionals de l’educació, intenta donar consells pràctics per la implementació de programes exitosos en diversos estats dels Estats Units.

FONT: Institute of Education

Nova avaluació de l’Education Endowment Fund del Regne Unit

Una avaluació recent publicada a l’Education Endowment Fund del Regne Unit demostra que el voluntariat en les escoles millora la confiança en un mateix així com el treball en equip. Tanmateix, evidencia que no hi ha millores en el rendiment acadèmic. Aquesta darrera avaluació pot ser molt útil de cara al disseny d’intervencions i programes educatius que incorporin el voluntariat d’infants i adolescents.

FONT: Education Endowment Fund

Tweets destacats del mes @Ivalua_Cat

 Presentació d'Ivàlua al #COMPIE2016:The impact of mobile technology labor market training on vulnerable youth NEETS https://editorialexpress.com/conference/COMPIE2016/program/COMPIE2016.html …

      Ivàlua participa a la conferència "Counterfactual Methods for Policy Impact Evaluation 2016 (COMPIE 2016)", a Milà https://ec.europa.eu/jrc/en/event/conference/compie-2016 …

L'alumne que practica esport extraescolar millora al col·legi http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/educacio/alumne-practica-esport-extraescolar-millora-rendiment-collegi-informe-ivalua-bofill-5575086 … via @elperiodico_cat

Noves adquisicions del Centre de documentació
Aquests documents es poden consultar al Centre de Documentació d'Ivàlua

Educació - Avaluació

  Quin impacte tenen les activitats extraescolars sobre els aprenentatges dels infants i joves? / González, Sheila .-- Barcelona: Fundació Jaume Bofill; Ivàlua, 2016. Educació - Avaluació
 

Política pública

  Writing Public Policy: A Practical guide to Communicating in the Policy Making Process / Smith, Catherine F. .-- Oxford: Oxford University Press, 2016. Política pública