Butlletí de novetats

Febrer,2015

Novetats d’Ivàlua

Nou diàleg del Cicle de Diàlegs Ivàlua-Macaya sobre política i coneixement

El mes de febrer es va inaugurar al Palau Macaya de Barcelona el Cicle de Diàlegs sobre “Política i Coneixement” que organitza Ivàlua conjuntament amb l’Obra Social “la Caixa”. En el primer dels diàlegs (16 de febrer) que va portar per títol "L'ús de l'evidència en la formulació de polítiques públiques"  José María Labeaga (UNED) i Joaquim Brugué (Universitat de Girona), moderats pel catedràtic  de Ciència Política Fernando Vallespín (UAM), van contrastar els seus punts de vista sobre el paper que juga i el que hauria de jugar el “coneixement” en la formació de polítiques públiques. Ja estan disponibles alguns materials d’aquest primer debat al portal de recursos per a l’avaluació, així com informació complementària de tot el Cicle, que es clourà el mes d’abril.

El segon diàleg tindrà lloc el proper  15 de març,  sota el títol  “Quan la política entra per la porta, la racionalitat surt per la finestra?”. Hi participaran Joan Ridao, professor del Departament de Dret Constitucional i Ciència de la Universitat de Barcelona (UB) i a la Facultat de Dret-ESADE-Universitat Ramon Llull, Montserrat Tura, exalcaldessa de Mollet del Vallès i exconsellera d’Interior i de Justícia del Govern de la Generalitat i directora adjunta a la direcció assistencial de suport a les prestacions complementàries en els Serveis de Salut Integrals del Baix Empordà, Agustí Colomines, exdirector de la Fundació Catalanista i Demòcrata (CatDem) i professor titular d'història contemporània a la Universitat de Barcelona i director acadèmic de la Càtedra UB Josep Termes de lideratge, ciutadania i identitats, i Albert Sáez, director adjunt de el Periódico de Catalunya, moderats per  David González, redactor en cap de Política de La Vanguardia.

Més informació i inscripcions >>

Cicle de Diàlegs Ivàlua-Macaya sobre política i coneixement

El mes de febrer es va inaugurar al Palau Macaya de Barcelona el Cicle de Diàlegs sobre “Política i Coneixement” que organitza Ivàlua conjuntament amb l’Obra Social “la Caixa”. En el primer dels diàlegs (16 de febrer) que va portar per títol "L'ús de l'evidència en la formulació de polítiques públiques"  José María Labeaga (UNED) i Joaquim Brugué (Universitat de Girona), moderats pel catedràtic  de Ciència Política Fernando Vallespín (UAM), van contrastar els seus punts de vista sobre el paper que juga i el que hauria de jugar el “coneixement” en la formació de polítiques públiques. Ja estan disponibles alguns materials d’aquest primer debat al portal de recursos per a l’avaluació, així com informació complementària de tot el Cicle, que es clourà el mes d’abril.

El segon diàleg tindrà lloc el proper  15 de març,  sota el títol  “Quan la política entra per la porta, la racionalitat surt per la finestra?” . Hi participaran Joan Ridao, professor del Departament de Dret Constitucional i Ciència de la Universitat de Barcelona (UB) i a la Facultat de Dret-ESADE-Universitat Ramon Llull, Montserrat Tura, exalcaldessa de Mollet del Vallès i exconsellera d’Interior i de Justícia del Govern de la Generalitat i directora adjunta a la direcció assistencial de suport a les prestacions complementàries en els Serveis de Salut Integrals del Baix Empordà i Agustí Colomines, exdirector de la Fundació Catalanista i Demòcrata (CatDem) i professor titular d'història contemporània a la Universitat de Barcelona i director acadèmic de la Càtedra UB Josep Termes de lideratge, ciutadania i identitats, i Albert Sáez, director adjunt de el Periódico de Catalunya, moderats per  David González, redactor en cap de Política de La Vanguardia.

Més informació i inscripcions >>

Novetats sobre avaluació a Catalunya

Jornada sobre avaluació de polítiques públiques al Departament d’Economia i Coneixement

El passat 9 de febrer Ivàlua va participar en una Jornada sobre avaluació de polítiques públiques al Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya. Els objectius d’aquesta Jornada eren els de proporcionar els coneixements sobre el què s’està fent en matèria d’avaluació en general i econòmica en particular en altres països i com s’està avançant a la Generalitat de Catalunya.

Aquesta Jornada anava adreçada al personal directiu i tècnic del propi Departament i les seves entitats vinculades i es va estructurar en 3 parts.

En la primera es va parlar sobre les polítiques públiques experimentals, presentant l’experiència Nesta (UK), en la segona es va posar el focus en l’avaluació de polítiques públiques a Catalunya, i és en aquest bloc on es va parlar sobre el paper de l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), presentant tres experiències concretes d’avaluació per part dels seus analistes, després d’una breu introducció a l’organisme per part de la seva directora, Eulàlia Dalmau. Federico Todeschini, va presentar l’avaluació ex- ante de l’impost sobre habitatges buits, David Casado va parlar sobre l’avaluació del disseny del PIRMI i Miquel Àngel Alegre, va cloure aquest bloc explicant l’avaluació de l’impacte dels Serveis d’Orientació i Recerca de Feina de Barcelona Activa. La Jornada va finalitzar amb un tercer bloc sobre l’avaluació econòmica a la Generalitat de Catalunya.

Equitat i resultats educatius a Catalunya. Informe Bofill d'explotació de les dades PISA 2012

Recentment s’ha presentat l’informe Equitat i resultats educatius a Catalunya. Una mirada a partir de PISA 2012 en un acte que va tenir lloc a la Fundació Jaume Bofill.

Com en anteriors edicions del projecte PISA, la Fundació Jaume Bofill ha encarregat una explotació aprofundida dels resultats per a Catalunya, centrada en l'equitat del sistema educatiu: com afecten les desigualtats socials en els resultats educatius? Han millorat l'equitat en els darrers anys? És possible millorar alhora la qualitat i l'equitat educativa?... són algunes de les preguntes que motiven l'estudi.

Les anàlisis polítiques i mediàtiques sobre PISA han tendit a situar el sistema educatiu català com a mediocre en resultats però equitatiu en la seva distribució. L'estudi Equitat i resultats educatius a Catalunya. Una mirada a partir de PISA 2012, qüestiona ambdues premisses: el que distingeix Catalunya de països de l'entorn no són tant els resultats (semblants al de països com el Regne Unit o França) com les desigualtats educatives (de classe social, origen immigrat o gènere). Més enllà d'un problema de justícia social, l'estudi mostra que a Catalunya les desigualtats són un llast per a la millora dels resultats educatius.

Aquesta anàlisi ha estat possible gràcies a la inclusió de més indicadors sobre equitat educativa a l'edició de PISA 2012 i a la possibilitat per primera vegada de comparar els resultats amb l'edició de 2003, també focalitzada en l'avaluació de les competències matemàtiques dels estudiants.

Alguns dels resultats destacats són els següents:

- Les desigualtats educatives han empitjorat a Catalunya entre 2003 i 2012. L'estatus social i cultural de les famílies condiciona un 23% més els resultats l'any 2012 del que ho feia l'any 2003.
- El percentatge d'alumnes en risc de fracàs escolar és gairebé sis vegades superior entre els alumnes de nivell socioeconòmic baix.
- No hi ha relació entre la proporció d'alumnat d'origen immigrat i els resultats en matemàtiques.
- Assistir a un centre amb elevada concentració d'alumnat desafavorit penalitza amb una davallada de més de 30 punts a la prova de matemàtiques (equivalent a mig any d'escolaritat).
- La despesa per alumne no té relació amb els resultats educatius, però sí amb el nivell de desigualtats.
- A Catalunya, les diferències de rendiment en matemàtiques de l'alumnat que estudia en centres públics i privats són inexistents si es té en compte l'origen social dels estudiants.

L'informe conclou amb unes propostes per millorar l'equitat educativa i millorar, així també, els resultats educatius.

Més informació

FONT: Fundació Jaume Bofill

 

Novetats sobre avaluació al món

El pressupost del Govern d’Obama proposa una ambiciosa agenda de polítiques basades en evidència

Els pressupostos del Govern Federal dels Estats Units per l’exercici 2016, donen un nou impuls a l’avaluació de polítiques i programes federals, posant èmfasi als enfocaments basats en l'evidència en tots els nivells de govern, creant capacitats en les seves àrees prioritàries.

L’estratègia d’avaluació i anàlisi reitera el compromís amb una pràctica constant d’avaluació que porti a la millora de programes, i que fomenti la cerca de noves fórmules d’intervenció més cost-efectives, a través de l’experimentació i l’avaluació.

FONT: Brookings

L’Agència Estatal d’Avaluació i Qualitat (AEVAL) ha publicat tres nous informes d’avaluació

L’Agència Estatal d’Avaluació i Qualitat ha publicat  l’Informe d’avaluació del Pla d’Estalvi i Eficiència Energètica 2008-2012. Aquesta avaluació segueix el mandat establert el 12 juliol 2013 pel Consell de Ministres i té per objecte el Pla d'Acció d'Estalvi i Eficiència Energètica 2008-2012 en el Sector de l'Edificació, afectat després del transport, pel major nombre de mesures posades en marxa i donat l'important pes que el consum d'energia té al mateix, el mandat se centra fonamentalment en l'avaluació sobre l'eficàcia de les mesures establertes per a aquest Sector en aquest Pla, així com en la implementació i en els resultats obtinguts.

A banda d’aquest informe l’Agència n’ha publicat recentment dos més. Un sobre l’activitat desplegada per les Agències estatals durant el 2013 i els seus compromisos per a la millora de la qualitat dels serveis prestats als ciutadans i l’altre que es tracta del darrer lliurament de l’informe anual sobre la percepció de la qualitat als serveis públics a Espanya, titulat “Qualitat i sostenibilitat dels serveis públics”, on s’hi destaca que la importància dels serveis públics continua creixent a ulls dels ciutadans, al mateix temps que es generalitza l'opinió que és essencial que s'avaluï la qualitat dels mateixos i que per això hi ha d'haver organismes especialitzats.

FONT: AEVAL

Tweets destacats del mes @Ivalua_Cat

Política i Coneixement / Cicle de diàlegs Ivàlua - Palau Macaya . Inscripció oberta! http://bit.ly/1CPAqD2 

1r Diàleg #PolíticaiConeixement "L'ús de l'evidència en la formulació de polítiques públiques" 16/02 Palau Macaya http://bit.ly/1zsfpXL 

El pressupost del Govern d’Obama proposa una ambiciosa agenda de polítiques basades en evidència http://brook.gs/16Nkp2L

“Quan la política entra per la porta, la racionalitat surt per la finestra? ”Segon diàleg el proper 16/3 http://bit.ly/1zsfpXL

Noves adquisicions del Centre de documentació
Aquests documents es poden consultar al Centre de Documentació d'Ivàlua

Avaluació - Metodologia

  A Concise Introduction to Mixed Methods Research / Creswell, John W. .-- Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2015. Avaluació - Metodologia