Vés al contingut

Pla d'Educació Digital de Catalunya

El Pla d’Educació Digital (PEDC, 2020-2023) té com a objectiu principal avançar cap a una societat digitalment competent a través de la capacitació de l’alumnat d’entre 5è de primària i 4t d’ESO. Per fer-ho, ha desplegat una sèrie d’accions centrades en garantir l’accés a la tecnologia per part dels centres educatius, del professorat i de l’alumnat. El PEDC té una estratègia integral que inclou diverses línies d’actuació. Entre aquestes, destaca la distribució de dispositius electrònics, el desenvolupament de recursos pedagògics digitals, la formació específica per al professorat i les famílies, la creació d’Estratègies Digitals de Centre adaptades a les necessitats de cada institució, i la implementació d’infraestructures tecnològiques modernes.

Aquesta avaluació analitza el desplegament del programa, particularment en els factors que, segons l’evidència disponible, poden tenir més impacte a l’hora de millorar la competència digital i el rendiment educatiu de l’alumnat.

Finalment, per l’any 2025, es preveu realitzar una anàlisi dels factors relacionats amb la maduresa digital assolida pels centres educatius al final del PEDC, i detectar-ne bones pràctiques de cara a futures polítiques de digitalització educativa. 

Analitzar els factors que modulen l’efectivitat del PEDC, estructurats al voltant de tres grans àrees identificades en la literatura especialitzada: agents educatius, centres educatius i factors tecnològics.
Descriure les accions implementades en cadascun d’aquests factors i analitzar els principals aprenentatges derivats de l’experiència acumulada durant els dos cursos escolars de la seva implementació (2021-2022 i 2022-2023), així com les barreres que poden haver limitat l’efectivitat del pla, amb l’objectiu que puguin guiar futures iniciatives de digitalització educativa.
En quant a la competència digital de l’alumnat, s’ha garantit l’accés universal a ordinadors portàtils i s’ha detectat una millora de la competència digital, però persisteixen bretxes socioeconòmiques en l’ús i qualitat d’ús de la tecnologia. No s’han implementat accions específiques per reduir aquestes desigualtats ni per donar suport a les famílies.
El personal docent ha fet un esforç per a formar-se en matèria digital i incorporar la tecnologia digital en la seva docència de manera transversal. Malgrat això, algunes formacions s’han percebut més com una acreditació del nivell que no com una eina per a millorar coneixements i habilitats. Així mateix, persisteixen alguns usos de la tecnologia a l’aula amb poc valor afegit i dubtes i pors sobre la utilitat de la incorporació de la tecnologia.
El procés de reflexió sobre com incorporar la tecnologia digital en tots els àmbits del centre i l’elaboració de l’Estratègia Digital ha estat percebut, a grans trets, com un èxit per tots els agents implicats (docents, equips directius, inspecció educativa). Així mateix, també s’han valorat com una peça clau les mentories digitals.
S’han repartit prop de 500.000 ordinadors portàtils durant els cursos 2021-2022 i 2022-2023, que han permès un tancament quasi total de la bretxa d’accés a la tecnologia. Encara hi ha reptes vinculats al manteniment dels dispositius i la càrrega de treball de les coordinacions digitals de centre.
Promoure l’alfabetització digital crítica i responsable de l’alumnat i millorar la formació docent, així com generar eines per a tancar les bretxes d’ús i qualitat d’ús, incloent-hi el treball amb les famílies;
Dotar de continuïtat a l’Estratègia Digital de Centre, la figura del mentor digital i les xarxes de col·laboració territorial;
Realitzar una diagnosi de les necessitats tecnològiques dels centres educatius abans de la incorporació de nous dispositius digitals;
Potenciar la participació de la comunitat educativa en el disseny de polítiques en aquest àmbit i testar innovacions abans de la seva generalització.
Infografia_PEDC