Skip to main content

Nova aula oberta del projecte Què funciona en educació? sobre la inspecció educativa

Sota el títol La inspecció educativa examen: estratègies i modalitats d’inspecció per a l’èxit educatiu el projecte Què funciona en educació d’Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill organitzen una nova aula oberta. Durant l’acte, que tindrà lloc el 29 de gener a les 18h al Palau Macaya de Barcelona, es presentarà una revisió d’evidències sobre aquesta temática elaborada per Álvaro Choi i es posarà a debat. També hi intervindran Marc Balaguer, director d’Ivàlua, i Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, Xavier Chavarria, Empàr García, Rosa Clar i Josep Plancheria.

 

Aula oberta La inspecció educativa examen: estratègies i modalitats d’inspecció per a l’èxit educatiu

La inspecció d’educació és una peça clau del sistema educatiu. A Catalunya, la Llei d’Educació assigna a la inspecció funcions d’assessorament, supervisió, avaluació de la funció docent i directiva, coordinació i control. En un marc de creixent autonomia de centres i de rendició de comptes, aquestes atribucions esdevenen transcendentals per a les opcions de millora dels centres i els resultats educatius dels alumnes.

Sabem que la manera com s’equilibren aquestes funcions és ben diversa arreu del territori i entre centres educatius. En alguns contextos les tasques de la inspecció es concentren en l’àmbit de la gestió administrativa, mentre que en altres s’obre marge per a un lideratge o acompanyament pedagògic i organitzatiu. Sabem també que aquesta diversitat depèn dels recursos disponibles (entre ells, el temps), però també d’apostes fetes pels diferents equips d’inspectors.

En l’àmbit internacional, tots aquells països que han anat consolidant sistemes d’inspecció educativa s’han plantejat quins són els punts forts i febles d’unes i altres modalitats i desplegaments. Alguns d’aquests països han generat evidències sobre què funciona millor i què pitjor quan el que hi ha en joc són els resultats educatius dels centres educatius i els seus alumnats 

Què ens diu aquesta evidència? Quines modalitats, estratègies i pràctiques d’inspecció tenen un major impacte en el funcionament dels centres i en els seus assoliments educatius? En quins contextos i per a quin perfil de centres i alumnes? I, sobretot, què podem fer per avançar cap a models i activitats inspectores més efectives a casa nostra?

La finalitat del debat que aquí anunciem és donar resposta a aquests interrogants. El debat serà presentat per Marc Balaguer, Director d’Ivàlua, i moderat per Ismael Palacín, Director de la Fundació Jaume Bofill.

En una primera part de l’acte, es presentarà la revisió d’evidències elaborada per Álvaro Choi. Aquest informe sintetitza les conclusions d’avaluacions internacionals sobre els impactes de diferents models i activitats inspectores en els resultats dels centres i els seus alumnes.

Aquest informe serà contrastat per Xavier Chavarria (Inspector en cap a Barcelona ciutat), qui presentarà les claus per aterrar aquestes evidències i àmbits de millora al nostre context.

En la segona part de l’acte, comptarem amb una taula rodona formada pels següents professionals:

Empar Garcia, Inspectora d'Educació i Professora de Pedagogia Aplicada a la UAB

Rosa Clar, Directora de l'Institut Tordària de Tordera

Josep Plancheria, Subdirector general de la Inspecció d'Educació del Departament d'Ensenyament.

Aquest debat està organitzat per Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill en el marc del projecte Què Funciona en Educació, una aposta per aportar evidència científica al debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius plantejats al nostre país. L’accés a l’acte és lliure i gratuït, amb inscripció prèvia. El debat es podrà seguir en directe per streaming i també via Twitter amb el hashtag #EduEvidències.

 

Inscripcions