Pasar al contenido principal

Evidències sobre diferents models de jornada escolar

La quantitat de temps que els alumnes passen a l’escola i la distribució del mateix al llarg de la jornada escolar són decisions de política educativa que poden tenir un impacte en el rendiment escolar dels alumnes i en el seu benestar, així com en el benestar i les possibilitats de conciliació laboral i familiar dels progenitors i del professorat. 

A Catalunya i a la resta de l’Estat espanyol coexisteixen dos models diferenciats de jornada escolar. La jornada escolar contínua concentra l’horari escolar al matí, mentre que la jornada escolar partida incorpora una pausa per dinar i classes també en horari de tarda. 

El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya està interessat en iniciar un debat sobre la configuració horària dels temps escolars amb la comunitat educativa, que estigui informat en l’evidència científica. Per aquest motiu, a principis de 2024 ha encarregat a Ivàlua una avaluació completa de la configuració horària de l’educació obligatòria a Catalunya.

L’any 2025, com a primer pas del projecte, s’ha realitzat una revisió de la literatura acadèmica per identificar quina és l’evidència sobre els diferents models de jornada escolar (contínua i partida) i quins aspectes s’han de tenir en compte en la seva implementació. Els resultats i les recomanacions que segueixen provenen únicament de literatura internacional, a l’espera de ser contrastades amb evidència més aterrada al context educatiu català. 

Saber quines evidències existeixen sobre l’impacte de la configuració horària en el rendiment escolar, la conflictivitat, la salut i el benestar d’alumnat i professorat, la conciliació laboral i familiar dels progenitors i del professorat, així com d’altres dimensions d’interès, i com es traslladen aquestes evidències a l’actual situació a Catalunya.
Tenir un coneixement més ampli sobre la realitat actual i com els diferents actors perceben l’actual configuració horària a primària i secundària.
Entendre l’impacte de la jornada contínua als 25 centres pilot de primària i als centres de secundària sobre el rendiment escolar, la conflictivitat, la salut i el benestar d’alumnat i professorat, la conciliació laboral i familiar dels progenitors i del professorat, i sobre altres dimensions d’interès, i com es traslladen aquestes evidències a l’actual situació a Catalunya.
Obtenir un ventall de possibles alternatives de millora de la situació actual amb l’objectiu de poder concretar alternatives polítiques que puguin conjugar les necessitats i interessos tant de l’alumnat, com dels docents, famílies i altres agents educatius.
No existeix evidència causal robusta sobre l’efectivitat de cadascun d’aquests models (jornada partida o contínua), però sí sobre intervencions que afecten els diversos components claus de la jornada escolar - ampliació del temps lectiu, endarreriment de l’horari escolar, menjadors universals i activitats extraescolars.
Pel que fa a l’ampliació del temps lectiu, pot reduir moderadament la desigualtat educativa si es reforça el currículum existent i s’ofereix atenció individualitzada.
L’endarreriment de l’horari escolar té un impacte limitat en l’assistència i el rendiment acadèmic, però pot afavorir el descans de l’alumnat, especialment dels qui tenien horaris molt matiners.
Els menjadors universals milloren l’assistència, la seguretat alimentària i els hàbits saludables, amb beneficis acadèmics concentrats a primària i especialment rellevants per a l’alumnat vulnerable.
Les activitats extraescolars tenen un impacte moderat en el rendiment i l’autopercepció, amb més beneficis per a l’alumnat vulnerable, tot i que no milloren l’assistència ni redueixen la conflictivitat.
Considerar ampliar el temps lectiu a les escoles de primària, prenent especial cura a les condicions d’implementació.
Millorar l’accessibilitat de les activitats extraescolars, especialment per l’alumnat en situació vulnerable.
Establir un diàleg amb l’àmbit de la salut sobre l’hora d’inici de la jornada escolar.
Garantir l’accés universal i gratuït a menjadors escolars durant l’etapa de primària, i millorar les condicions d’accés per l’etapa de secundària.
Tenir en compte diferents aspectes claus en la implementació abans de reorganitzar la jornada escolar.
Generar evidència sobre la jornada escolar pel sistema educatiu català.
Infografia Revisió d'evidència Jornada escolar