Pasar al contenido principal

Controls automàtics de velocitat

Els controls automàtics de velocitat són una intervenció molt adoptada arreu del món per tal de reduir l’accidentalitat a les carreteres, la qual és una de les principals causes de mortalitat i discapacitat a nivell mundial. La instal·lació de controls pretén induir una reducció en la velocitat de conducció i un augment en la concentració de les persones conductores, aconseguint d’aquesta manera una reducció en el nombre i la gravetat dels accidents. Tot i que la lògica de la intervenció és clara, hi ha diversos elements que generen dubtes sobre si els controls són realment efectius a l’hora de reduir l’accidentalitat.

Aquesta avaluació analitza l'impacte dels controls automàtics de velocitat instal·lats a la xarxa de carreteres de Catalunya fins el 2023.

 

Analitzar si els controls automàtics de velocitat instal·lats en la xarxa viària catalana han sigut efectius a l’hora de reduir el nombre i la gravetat dels accidents de trànsit.
Identificar si l’efectivitat dels controls de velocitat varia en funció de les característiques dels accidents o dels trams de carretera on aquests s’instal·len.
Els controls de velocitat fixos de punt aconsegueixen una reducció anual d’accidents amb ferits del 30,83% i d’accidents amb ferits greus o morts del 20,18% en comparació amb els trams de control.
No es detecta un desplaçament dels accidents a zones properes als controls (entre 500 i 2.000 metres de distància).
L’efecte dels controls augmenta en el temps, arribant fins a un 50% de reducció d’accidents a partir del dotzè any posterior a la instal·lació, probablement per un aprenentatge per part dels i les conductores.
Els controls de velocitat són especialment efectius en reduir el nombre d’accidents en els següents casos: els conductors són persones joves o homes i se’ls ha detectat un error de conducció humà, accidents que es produeixen de dia i entre setmana, que involucren vehicles lleugers i motocicletes i que es troben en trams de carretera amb desnivells pronunciats.
Instal·lar controls fixos i senyalitzats en punts de la xarxa viària amb una alta sinistralitat.
Continuar ubicant els controls de punt fixos segons l'accidentalitat del tram de carretera, i no segons les característiques de la via.
Avaluar l'efectivitat comparada dels controls de punt i de tram.
Millorar alguns aspectes del sistema d’informació disponible —com el registre de controls mòbils— i utilitzar-lo per avaluar l’impacte d’altres intervencions de seguretat viària.
Complementar la realització d’avaluacions d'impacte d’intervencions de seguretat viària amb la realització d’avaluacions econòmiques, per tal de contribuir a generar evidència sobre la millor manera de distribuir els recursos disponibles.
Infografia Radars